اللهم عجل لولیک الفرج

انتظارفرج

عید بر عاشقان مبارک باد، عاشقان عیدتان مبارک باد.

عیدفطر



ادامه مطلب
نوشته شده در شنبه بیست و هشتم مرداد 1391 ساعت 16:41 توسط احمد سلیمانی فر | بدون نظر
طبقه بندی: بدون دسته

اعمال شب و روز عيد فطر

 






از جمله ليالي شريفه شب عيد فطر مي باشد و در فضيلت و ثواب عبادت و احياي آن احاديث ‏بسيار وارد شده و روايت‏ شده است که آن شب کمتر از شب قدر نيست. براي درک اين شب عزيز انجام اعمالي از ائمه عليهم السلام به ما سفارش شده است :
1- در هنگام غروب آفتاب غسل انجام شود .
2- آن شب به نماز، دعا، استغفار، درخواست از حق تعالي و بيتوته در مسجد احيا گردد.
3- بعد از نماز مغرب و عشاء ، نماز صبح و نمازعيد فطر ذکر؛" الله اکبر الله اکبر، لا اله الا الله و الله اکبر الله اکبر و لله الحمد الحمد لله علي ما هدانا و له الشکر علي ما اولانا " گفته شود.
4- بعد از نماز مغرب و نافله آن، دست ها را به سوي آسمان بلند کرده و بگويد:" يا ذاالمن و الطول يا ذاالجود يا مصطفي محمد و ناصره صل علي محمد و آل محمد و اغفرلي کل ذنب احصيته وهو عندک في کتاب مبين." پس به سجده برود و صد مرتبه در سجده بگويد: " اتوب الي الله " پس هر حاجت که دارد از حق تعالي بخواهد که ان شاء الله تعالي بر آورده خواهد شد. در روايتي از ‏شيخ آمده که: بعد از نماز مغرب به سجده رود و بگويد" يا ذاالحول يا ذاالطول يا مصطفيا محمدا و ناصره صل علي محمد و آل محمد واغفرلي کل ذنب اذنبته و نسيته انا و هو عندک في کتاب مبين." سپس صد مرتبه " اتوب الي الله " بگو.
5- زيارت امام حسين عليه السلام که فضيلت ‏بسيار دارد.



ادامه مطلب
نوشته شده در شنبه بیست و هشتم مرداد 1391 ساعت 16:37 توسط احمد سلیمانی فر | بدون نظر
طبقه بندی: بدون دسته

 

 

آداب روز عید و فضایل عید فطر
آداب روز عید و فضایل عید فطر

 





 

ملت‌های مختلف روزهایی از سال را با توجه به فرهنگ خود جشن می‌گیرند. این عیدها برخی برخاسته از دین و برخی بر اساس فرهنگ عمومی آن مردم است. عید فطر از عیدهای بزرگ اسلامی است که همواره در میان مسلمانان و ایرانیان جایگاهی ویژه داشته است. البته در آیین اسلام، عید بار ارزشی خاصی دارد که در متون کهن نیز بدان اشارت رفته است.

روزه عید فطر

درباره روزه گرفتن در روز عید فطر آمده است:
نکته: «اما آنچه حرام است: روزه داشتن روز عید فطر است».[1]

روزه پس از عید

از روزهای مستحب برای روزه گرفتن عبارت است از:
نکته: «اما آنچه خداوند را اختیار باشد: روزه روز دوشنبه است و پنجشنبه و آدینه. و این سه روز که ایام بیض[2] خوانند... و روزه شش روز است از پس عید فطر».[3]



ادامه مطلب
نوشته شده در شنبه بیست و هشتم مرداد 1391 ساعت 16:30 توسط احمد سلیمانی فر | بدون نظر
طبقه بندی: بدون دسته

 

 

غرق در درياى رحمت خدا


بنده مسكين ما، بيا به دربار ما

تا كه شوى منعم از دولت بيدار ما

منم خريدار تو، بيا پناهت دهم

رد نكنم هركه شد، ز دل خريدار ما

غرق گناهى بيا، بر در ما توبه كن

شامل حالت شود، رحمت سرشار ما

عهد شكستى بيا، هر آنچه هستى بيا

خودم قبولت كنم، نمى‏شوى خوار ما

اگرچه شرمنده‏اى، زجرم و تقصير ما

در صف مستغفرين بيا به بازار ما

غرق گنه! نااميد مشو ز درگاه ما

كه عفو كردن بود، در همه دم كار ما

بنده شرمنده تو، خالق بخشنده من

بيا بهشتت دهم، مرو تو در نار ما

در دل شب خيز و ريز، قطره اشگى ز چشم

كه دوست دارم كند، گريه گنهكار ما

خواهم اگر بگذرم، از همه عاصيان

كيست كه چون و چرا، كند زكردار ما؟

* * *

ماه خير و بركت، رو به پايان است.

خوشا آنكه در اين ماه، قدمى رو به خداوند برداشت،

توبه‏اى كرد، ذكر و حالى داشت، سوز و گدازى داشت، دعاى نيمه‏شبى، ناله سحرگاهى! صداى زمزمه «يارب»ى، «خدايا»ئى، نواى ناب «تلاوت»! فغان خسته‏دلى، بانگ خوبِ «العفو»ى!...

خدايا! رحمت تو گسترده است،

ما را هم مشمول اين رحمت قرار ده.

نه آنكه رحمتت، گوشه‏اى از زندگيمان را فرا گيرد،

نه آنكه، يك روز يا يك لحظه، مورد رحمتت باشيم،

نه ... نه، خداوندا، ما را غرق در درياى رحمت خويش قرار ده.

ردايى از رحمت، بر سراسر وجودمان بپوشان.

* * *

خدايا ...

توفيقمان عطا كن، كه بى‏توفيقى، بدعقوبتى است.

ديده و اين همه خشك؟!

نَفَس و اين همه سرد؟!

تو و اين سنگدلى؟! من و اين بى‏دردى؟!

نه، خدايا، نه... من از پوكى و پوچى و عبث، بيزارم.

زندگيم را سرشار از نيكى بگردان،

حياتم را، قدم زدنى در «صراط مستقيم» به سوى خودت قرار ده، لحظه‏هاى عمرم را از نيكى و خير، پربار بگردان.

توفيقم ده، «عصمت» عطايم كن.

خدايا، دل و ديده‏ام، قلب و جانم، در معرض خطرهاست:

وسوسه‏هاى شيطانى، تدليسهاى ابليس، رياها، خودنماييها، فخرفروشيها، غرورها، خودپسنديها.

خدايا... دامهاى شيطان در سر راهم نهاده شده است.

بصيرتى بايد، تا دام‏ها و دانه‏ها را ببينم و فريب دام و دانه نخوريم.

«عصمت»ى بايد، تا قلب و فكرم، از گناه و عصيان، مصون باشد.

«تقوا»يى لازم است، به عنوان يك عامل حفاظت و باز دارنده، تا در سراشيبى‏هاى سقوط و در زلزله‏هاى هبوط شرف، نگهبانمان باشد.

اگر «نفس امّاره» را مهار نكنيم،

اگر «غرايز شهوانى» از كنترلمان خارج شود،

اگر «دنيازدگى» به سراغمان آيد، اگر...

خدايا، خدايا، چه دامهايى، چه پرتگاهى!

از تو «توفيق» و «عصمت» خواسته‏ايم.

* * *

خدايا... قلبمان را به تو مى‏سپاريم،

اين قلب را كه گناه، آلوده و تيره‏اش مى‏كند، تهمت زدن به ديگران، آكنده از كينه و بدبينى‏اش مى‏كند، بدبينى، تاريكش مى‏سازد، بدخواهى، برظلمتش مى‏افزايد، سوءظن درباره ديگران، كانون فتنه و فسادش مى‏كند.

خدايا... اگر جسممان به «پاكيزگى» نياز دارد، جانمان به «پاكى» بيشتر نيازمند است.

اگر بدنمان تطهير لازم دارد، روحمان طهارت بيشترى مى‏خواهد.

و اين در دست توست، اى پروردگار،

كه تو پاك كننده جانها و مطِهّر دلهايى،

تو، خود پاكى، و پاكى را دوست مى‏دارى و پاكان، اولياى تو هستند.

خدايا... در «طهارت قلب»، به تو محتاجيم، حاجتمان را برآور،

ـ اى قاضى الحاجات!...ـ

 


نوشته شده در جمعه بیست و هفتم مرداد 1391 ساعت 22:24 توسط احمد سلیمانی فر | یک نظر
طبقه بندی: بدون دسته


آدم زحمت می‌کشد و روزه می‌گیرد، گرسنه و تشنه می‌شود؛ اما غذا و آب نمی‌خورد و کم خوابی ماه رمضان را تحمل می‌کند و اگر خدا تلاش‌های ما را قبول نکند، کاری از ما ساخته نیست. اگر زحمتی و رنجی کشیده شود و حاصلی در پی نداشته باشد، اتفاق ناگواری افتاده است.

 


نیایش

 

اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً                                  خدایا قرار بده کوشش مرا در این ماه قدردانـی شده

و ذَنْبی فیهِ مَغْفوراً                                                        و گناه مرا در این ماه آمرزیده

و عَملی فیهِ مَقْبولاً                                                        کردارم را در آن مورد قبول

و عَیبی فیهِ مَسْتوراً                                                      و عیب مرا در آن پوشیده‌

یا أسْمَعِ السّامعین                                                       شنواترین شنوایان

 

«اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً»

در این بخش از دعا می‌خوانیم، خدایا سعی و تلاش ما در ماه رمضان را بپذیر! واژه «مشکوراً» به معنای «تشکر کن» است و مقصود آن در این دعا «بپذیر» و «قبول کن» است.

وی می‌افزاید: آدم زحمت می‌کشد و روزه می‌گیرد، گرسنه و تشنه می‌شود؛ اما غذا و آب نمی‌خورد و کم خوابی ماه رمضان را تحمل می‌کند و اگر خدا تلاش‌های ما را قبول نکند، کاری از ما ساخته نیست. اگر زحمتی و رنجی کشیده شود و حاصلی در پی نداشته باشد، اتفاق ناگواری افتاده است.

اگر عمل انسان و سعی و تلاش او مورد رضایت خدا قرار بگیرد و پروردگار به عین عنایت در آن بنگرد و از او بخرد، چنین عملی «سعی مشکور» است یعنی سعی که سپاس الهی و تشکر را به همراه دارد

 

گاهی ما باید غصه‌ی این مطلب را بخوریم که نکند اعمال ما را آفت بزند. مثلاً یک غیبت می‌تواند تمام زحمات ما را هدر دهد. اگر غیبت کنید 40 روز اعمال خوب شما در نامه اعمال شخص غیبت شونده نوشته می‌شود و اگر عمل خوبی نداشته باشید، گناهان آن شخص در نامه اعمال شما نوشته می‌شود. این روایت از معصوم (ع) است.

«آیا به شما خبر دهم که زیان‌کارترین افراد چه کسانی‌اند؟ آنان که در زندگی دنیا، تلاششان گم شده و نابود می‌شود و در عین حال، خیال می‌کنند که نیکو عمل می‌کنند!» (کهف ،104)

هرکس «آخرت» را بجوید و بطلبد و برای آن تلاش و سعی شایسته بنماید و دارای ایمان هم باشد، چنین کسانی سعی‌شان «مشکور» است

 

این خطاب الهی فقط به پیامبر نیست به همه ماست به آنانی که می‌روند و نمی‌رسند، عمل می‌کنند و نتیجه نمی‌گیرند. می‌جویند و نمی‌یابند. رنج می‌برند و گنج نمی‌برند .تلاششان بی‌فایده است و سعیشان بدون شکر! و این خسران است.

اگر عمل انسان و سعی و تلاش او مورد رضایت خدا قرار بگیرد و پروردگار به عین عنایت در آن بنگرد و از او بخرد، چنین عملی «سعی مشکور» است یعنی سعی که سپاس الهی و تشکر را به همراه دارد.

اما سعی مشکور آن است که آمیزه‌هایی از خلوص و صدق داشته باشد. «صبغه الله» در آن باشد. ایمان و عمل صالح، طلب آخرت و در زمره ابرار بودن و... شرایط رسیدن به سعی مشکور است.

آری، هرکس «آخرت» را بجوید و بطلبد و برای آن تلاش و سعی شایسته بنماید و دارای ایمان هم باشد، چنین کسانی سعی‌شان «مشکور» است.(اسراء.آیه19)

از خداوند می‌خواهیم روزه ما و اعمال الهی ما را سعی مشکور برشمارد و گناهان ما را مورد بخشایش قرار دهد .

این حدیث از معصوم (ع) است که خوش به حال کسی که عیب خودش را می‌بیند و به عیب کس دیگری کاری ندارد

 

در پی عیوب مردم نباشیم !

باید به خودمان بپردازیم و ببینیم که خودمان چه کار کرده‌ایم؛ آیا هیچ عیبی نداریم؟ گل بی‌عیب خداست و ممکن نیست که ما عیب نداشته باشیم. در روایت آمده که «چه می‌شود انسان را، یک خار کوچک را در چشم رفیقش می‌بیند؛ اما شاخه‌ای که در چشم خودش رفته را نمی‌بیند.»

این روایت کنایه از این است که انسان عیب‌های بزرگ خود را نمی‌بیند؛ اما عیب کوچک مردم را می‌بیند.

این حدیث از معصوم (ع) است که خوش به حال کسی که عیب خودش را می‌بیند و به عیب کس دیگری کاری ندارد.

پیامبر اسلام در خطبه شعبانیه می‌فرماید: «پشتتان از گناه سنگین شده و به گرو رفته است و در ماه رمضان بدنتان را از گرو در بیاورید

 

«وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً»

در این فراز از دعای روز بیست‌وششم ماه رمضان خدا می‌خواهیم تا گناهان ما را بیامرزد و اعمالمان را قبول کند! از خدا می‌خواهیم تا گناهانی که پیش از ماه رمضان انجام داده‌ایم را ببخشد؛ چون ماه رمضان، فصل درآمد معنوی و کسب ثواب است، حتی خوابیدن و نفس کشیدن در این ماه عبادت محسوب می‌شود.

در ماه رمضان این همه درآمد وجود دارد و آیا امکان ندارد با این همه درآمد کسب شده، انسان جان خودش را از گرو دربیاورد؟ پیامبر اسلام در خطبه شعبانیه می‌فرماید: «پشتتان از گناه سنگین شده و به گرو رفته است و در ماه رمضان بدنتان را از گرو در بیاورید».

 

دلیل سختی نماز صبح و نماز شب خواندن چیست ؟

برخی هنگام نماز صبح نمی‌توانند به خاطر سنگینی بلند شوند که از آثار گناه است. شخصی به امام حسن عسگری (ع) گفت که هر شب قصد می‌کنم تا نماز شب بخوانم؛ اما نمی‌شود. امام فرمود: «گناه تو را زنجیر کرده است.» دلیل اینکه کسی دلش می‌خواهد نماز شب بخواند اما نمی‌تواند، انجام گناه است و با استغفار می‌تواند آن را رفع کند.

 

نماز سجده
بیدار شدن در هنگام سحر و استفاده کردن از برکات

شعری هست که می‌گوید : «هر که سحر ندارد از خود خبر ندارد» هر کسی که هنگام سحر خواب است، نمی‌داند که کیست و باید خود را پیدا کند. حدیث از معصوم (ص) است که می‌فرماید، عجب است که مردم به دنبال گم‌شده خود هستند اما به دنبال خود نمی‌گردند.

 

«وعَیبی فیهِ مَسْتوراً»

خدایا کاری کن تا عیب من مستور باشد و کسی از عیبم مطلع نباشد! خدا «ستارالعیوب» است و نگذاشته تا کسی از گناهان ما اطلاع پیدا کند. حدیث است اگر گناه بو داشت دو نفر کنار هم نمی‌نشستند. اگر عیب آدم عیان می‌شد کسی جنازه کسی را دفن نمی‌کرد.

در پایان دعا می‌گویم ای خدایی که از همه شنونده‌ها تو شنواتری! خدا همه چیز را می‌شنود. اگر یواش هر حرف بزنیم خدا باز هم می‌شنود. حضرت موسی (ع) به خدا گفت که خدایا، اگر نزدیکی من یواش صحبت کنم و اگر دوری بلند صحبت کنم؛ خدا فرمود: «من هم‌نشین کسی هستم که یاد من باشد.» خدا شنواترین است؛ پس می‌گوییم، ای خدایی که از همه شنوایان شنواتری، این دعاها را درباره ما مستجاب کن!

 

نماز شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

چهار ركعت در هر ركعت حمد و تَبارَكَ الَّذى بِیَدِهِ الْمُلْكُ و اگر نتواند بیست و پنج مرتبه توحید

گروه دین تبیان

 


منابع :

سایت مفاد

بیانات آیت الله مجتهدی تهرانی


نوشته شده در چهارشنبه بیست و پنجم مرداد 1391 ساعت 2:27 توسط احمد سلیمانی فر | بدون نظر
طبقه بندی: بدون دسته

مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Night Skin